Automaat spoelen

Slechts weinig garages beschikken over de juiste apparatuur om
automaten te onderhouden. De Groot Roden heeft zich erin
gespecialiseerd en machines voor het reinigen en flushen in huis.
Voor een onderhoudsbeurt betaalt u een vaste, lage prijs. De prijs
van een oliefilter verschilt per automerk, dit geven we van tevoren
aan.

In 5 stappen

Stap 1: Diagnose

We beoordelen uw automaat eerst tijdens een proefrit. Met onze geavanceerde apparatuur kunnen we vervolgens diverse waarden bekijken en eventuele foutcodes uitlezen. Zo bepalen we of een reinigingsbeurt en nieuwe olie voldoende is of dat het uitgebreidere flushen nodig is.

Stap 2: Automaat reinigen

Onze monteurs sluiten de spoelmachine aan op het oliecircuit van de automaat. Ze voegen een reinigingsmiddel toe dat gedurende 10 minuten lang grondig door alle versnellingen gaat. Daarna wordt de transmissie voorzien van nieuwe olie.

Stap 3: Vervanging filter

De oliefilter in de automaat vervangen we door een nieuwe filter die geschikt is voor uw merk auto.

Stap 4: Automaat flushen

Flushen is het volledig schoonmaken van de automaat met een reinigingsmiddel samen met 15 liter gespecificeerde olie. Met deze grondige methode verwijderen we ook aanslag en aangekoekte olie. De oude olie wordt terwijl de motor draait afgevoerd en vervangen door verse olie. Uiteindelijk blijft de juiste hoeveelheid olie in de automaatbak over.

Stap 5: Eindcontrole

Na de onderhoudsbeurt maakt onze monteur een proefrit en beoordeelt nogmaals het schakelgedrag. Als deze eindcontrole is, is de auto gereed voor gebruik.

Automatische transmissie

Veel voertuigen hebben tegenwoordig een automatische transmissie. Door het gebruik vervuilt en verouderd de ATF olie in deze transmisse. In de loop der tijd kan dit versnellingsbak problemen veroorzaken.

Waarom bij de automaat ATF olie wisselen?

Veel automatische transmissies hebben vanaf de fabriek een longlife ATF olie. In de praktijk geeft dit toch veel problemen welke zich uiten in slecht schakelen en functioneren van de automaat .

De oorzaak hiervan is de verandering van de ATF olie, waarvan niet alleen de viscositeit veranderd maar ook de opname van vocht (hygroscopisch) vuil (slijtage) en veroudering van de ATF olie waardoor de automaat componenten worden aangetast.

Ook is de slijtage van de koppelingsplaten in de koppelomvormer een belangrijke factor. Deze kleine deeltjes zwerven in de ATF olie en zetten zich af in de hele automaat en beïnvloeden de stuurventielen en andere componenten.

Tegelijkertijd veroorzaakt de verminderde smering van de olie versnelde slijtage en vervuiling van de ATF olie. Dit is te herkennen aan de zwarte kleur.
Indien de fabrikant geen ATF olie verversing intervallen voorschrijft is olie verversen om de 60 maanden of 100.000km aanbevolen mede afhankelijk van het type gebruik en belasting van de automaatbak.

Omdat er meestal alleen ATF olie wordt gewisseld en en niet wordt gereinigd kan maar een gedeelte van de ATF olie kan worden afgetapt (koppelomvormer, koeler en leidingen niet) wordt de nieuwe ATF olie direct vervuild door de oude in het systeem achtergebleven ATF olie. Hierdoor wordt het effect van nieuwe ATF olie weer gedeeltelijk teniet gedaan en vindt er slechts een minimale kwaliteits verbetering plaats. Hierdoor worden problemen niet opgelost en soms alleen maar verergerd.

Met de Powerflush methode pakt u het probleem in de basis aan en wordt de automaatbak volledig gereinigd en alle ATF olie ververst. Deze aanpak garandeert een optimaal resultaat.

Automaat ATF Olie verversen

Oude ATF olie aftappen(circa 2,5 > 3 liter), automaatbak vullen met nieuwe ATF olie, motor laten lopen en ATF olie op niveau brengen.

Powerflush methode

Machine wordt in de retourleiding van de automaatbak geplaatst. ATF olie circuleert via de machine en wordt rondgepompt door pomp van de automaatbak en Powerflush machine. Reiniger wordt via het vuil olie reservoir van de machine toegevoegd en rondgepompt. Nieuwe ATF olie wordt in schoon olie reservoir machine klaargezet. Nieuwe olie reservoir is volledig gescheiden van de oude olie. Machine pompt de nieuwe ATF olie in de automaat en pompt alle oude ATF olie in het vuil olie reservoir. Machine pompt automatische dezelfde hoeveelheid nieuwe ATF olie in de automaat als er oude is uitgepompt.

Voordelen Powerflush

  • Automaat, koeler,evt. warmte wisselaar, koppelomvormer en leidingen worden gereinigd.
  • Alle ATF olie uit het systeem (bak, koeler, koppelomvormer, warmte wisselaar, leidingen) wordt ververst.
  • Nieuwe ATF olie zorgt voor betere smering = minder slijtage.
  • Nieuwe ATF olie elimineert slip waardoor minder warmte = langere levensduur ATF olie + verminderde slijtage automaat.
  • Oude vuile ATF olie blijft apart van de nieuwe en wordt niet gemixt.
  • Bak wordt gelijkmatig gevuld zodat geen lucht achterblijft in de automatische transmissie.
  • Vol synthetische hi-perfomance ATF olie.
  • Conditioner toevoeging zorgt voor extra bescherming en langere levensduur van de olie.
  • Er wordt exact de juiste hoeveelheid ATF olie gebruikt, dus geen extra belasting voor het milieu.
  • Absoluut schone werkgang zonder morsen of knoeien.

Laat ons u terug bellen

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Occasions

Op zoek naar een tweedehands auto? Bekijk onze occasions

Maak online een afspraak

Heeft u schade? Of heeft u onderhoud nodig? Plan eenvoudig een afspraak via onze website.

Contact

Bel direct (050) 534 94 44