
Renault distributie ketting
Hoe werkt een distributie ketting?
Wij proberen u in het kort de functie en werking van de distributieketting uit te leggen. De functie van de distributieketting is zoals bij de distributieriem het aandrijven van de nokkenas(sen), die vervolgens de in- en uitlaatkleppen weer bedienen.
Anders dan met de distributieriem is dat de distributieketting door de motorolie draait. De distributieketting is een enkele of dubbele ketting die over het tandwiel van de krukas loopt. Door verbranding in de motor worden de zuigers in werking gesteld waardoor de krukas door middel van de distributieketting en de nokkenas(sen) gaat draaien. Hierdoor gaan de in- en uitlaatkleppen open en dicht.
De distributieketting ligt door middel van een kettingspanner strak om de tandwielen. Hierbij is het belangrijk dat de ketting strak ligt zodat deze niet van positie kan verschuiven. Het is namelijk van belang dat de timing (tijdstip) van de ketting goed staat. De timing zorgt er voor dat de in- en uitlaatkleppen op het juiste moment open en dicht gaan. U begrijpt vast dat als een klep naar beneden gaat de zuiger niet naar boven mag komen. Om spanning op de ketting te houden wordt in de meeste gevallen een hydraulische kettingspanner gebruikt.

Laat ons u terug bellen

Renault Distributieketting vervangen
Klachten / Oorzaken waarom een distributieketting met spanner moet worden vervangen :
Ratelend geluid na koude start
Ratelend geluid bij gas los reactie
Hikken stotteren van de motor bij optrekken of tijdens constante snelheid
Motorstoring met als klacht vermindert vermogen
Webshop
Banden, onderdelen en accessoires voor elke auto bekijk ons assortiment in de webshop
Maak online een afspraak
Heeft u schade? Of heeft u onderhoud nodig? Plan eenvoudig een afspraak via onze website.